Marketing, innovatie en sales voor technici

Dé opleiding voor markt- en klantgerichtheid in
bouw, installatietechniek en maakindustrie

Opleiding Business Development en Marketing

Meld je nu aan en start dinsdag 5 november  met deze opleiding! 

Business Development in technische B2B

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor professionals en vakspecialisten werkzaam in een technische B2B omgeving. Een brede opleiding die het hele domein van business development beslaat. Deze opleiding is praktijkgericht en legt tegelijkertijd een stevige theoretische basis voor verdere ontwikkeling in het vakgebied industriële marketing, innovatie en sales. Zeer geschikt voor mensen werkzaam in engineering, R&D/innovatie,  technical en customer support, productie en logistiek maar ook marketing, sales, communicatie en algemeen management.


Wat bereik je?

  • Je doet ideeën op om de business development aanpak van je bedrijf te verbeteren.
  • Je leert de basisprincipes van marketing-, innovatie- en salesmanagement toe te passen.
  • Je krijgt beter inzicht in klantwensen en hoe je die vertaalt naar oplossingen.
  • Je gaat effectiever en efficiënter werken doordat je betere keuzes kunt maken.
  • Je krijgt inspiratie om de klantgerichtheid van jezelf en collega's te verbeteren.
  • Je wordt een professionele gesprekspartner voor management en klanten waardoorde interne samenwerking verbetert en gewerkt kan worden aan een betere klantrelatie.
  • Na afronding van deze opleiding heb je een stevige basis gelegd voor een verdere ontwikkeling op het  gebied van marketing en sales in een technisch BtoB bedrijf.
Opleiding Business Development in technische B2B NJ2024

Direct aanmelden 

of liever eerst meer informatie?

Wil je deelnemen meld je dan direct aan. Vul daarvoor het aanmeldformulier in via de button 'Ja, ik wil deelnemen. Toch liever eerst meer informatie? Download die dan via de andere button!

Blue Color medewerkers

Of volg eerst een proefcollege!

Met regelmaat organiseren we online via Teams een proefcollege van deze opleiding. In 50 minuten laten we je kennismaken met de rode draad ervan en bieden we je gelegenheid om vragen te stellen.

Via de link vind je meer informatie over de data en  tijdstippen. Je kunt je dan ook direct aanmelden. Je ontvangt de deelnamelink na je aanmelding.

Lees meer over het lesprogramma en de praktijkcoaching

Opleiding waardecreatie business development

Programma

Het programma is opgebouwd rond het voor business development belangrijke proces van waardecreatie & innovatie (zie afbeelding hiernaast) in technische B2B markten. De theorie bereid je zelfstandig voor. Tussen de contactmomenten door werk je zelfstandig aan je praktijkopdracht (zie onderstaand kader 'Praktijkopdracht'). 

Details & Praktijkcoaching

Organisatie, moment & tijden

De opleiding is hybride georganiseerd, deels online en deels on-site op locatie. Totaal zijn er 13 contactmomenten, verdeeld over:

  • 7 contactmomenten on-site. De locatie is in midden Nederland, goed bereikbaar per auto of openbaar vervoer. 
  • 6 contactmomenten online via TEAMS.

Alle contactmomenten zijn van 18.30 - 21.45 uur.  


On-site voorzieningen 
Tijdens de on-site bijeenkomst wordt je voorzien van koffie/thee/water, frisdrank en een versnapering. Eventueel kun je, voorafgaand aan de starttijd van de opleiding, voor eigen rekening gebruik maken van de maaltijdvoorziening van de locatie.


Opleidingsmateriaal

Studiematerialen worden aangeboden via de online leeromgevingen. Gedurende te opleiding heb je enkele individuele contactmoment (coaching) met de docent. 


Begeleiding praktijkopdracht
Uit ervaring en onderzoek weten we dat het omzetten van kennis die deelnemers tijdens een opleiding opgedaan hebben naar hun dagelijkse praktijk, niet eenvoudig is. Enerzijds vraagt de waan van de dag weer veel aandacht en is er minder tijd om aan een case te werken. En hoewel je de nodige kennis hebt opgedaan tijdens deze opleiding, sta je er vaak toch alleen voor om de case verder uit te werken en te implementeren. Daardoor blijft het beoogde effect van de opleiding beperkt. Daarom bieden wij als extra optie een een coachingstraject aan dat direct start na de laatste modulebijeenkomst. 


Het coachingstraject bestaat uit een persoonlijke begeleiding gedurende 12 maanden na afloop van de opleiding. We coachen jou bij zowel de uitwerking van jouw praktijkcase als de implementatie daarvan.  Wanneer je deze coaching overweegt, kun je voor de betaling kiezen uit:

1. Direct alle kosten voldoen voor aanvang van de opleiding;

2. Een abonnementsvorm waarbij je een klein deel bij de start van de opleiding
    betaald en het overige gedurende 11 maanden per maand.

Jouw praktijk staat centraal

Praktijkgericht
Mensen in de techniek zijn vaak ook heel praktisch ingesteld. Daarom brengen we tijdens deze opleiding theorie en praktijk bij elkaar. Enderzijds met voorbeelden van marketing uit een technische B2B-omgeving, door te discussiëren over de praktijk van de deelnemers; want peer-learning is een belangrijk element tijdens deze opleiding. Door een tweetal gastcolleges van mensen die ook in de praktijk van marketing in technische bedrijven kennen. En door te werken aan een praktijkcase.

Praktijkopdracht
Tijdens de opleiding bereid je de uitwerking voor van een case rond een vraagstuk uit je eigen praktijk. Tijdens de laatste sessie presenteer je de aanleiding en wat het belangrijkste vraagstuk is van jouw praktijkcase. Tevens geef je aan waarom dit onderwerp van belang is voor jouw organisatie en haar klant(en). En geef je inzage in de aanpak van jouw onderzoek om tot een aanbeveling in de vorm van een business case te komen.


Door na afloop van deze opleiding aan een eigen praktijk case te werken daagt dit jou uit modellen, concepten en theorieën toe te passen die we je tijdens deze opleiding aanreiken. Anderzijds heeft jouw bedrijf er veel aan omdat je werkt aan de oplossing van een actueel marketing gerelateerd probleem. Bij de praktijkopdracht wordt je begeleid door de docenten. Ter afronding van de opleiding presenteer je uiteindelijk jouw case aan jouw management. 

Investering

  • De investering voor deelname aan deze opleiding bedraagt € 3.745,-- (excl. 21% btw).
    Met EXTRA: 15 maanden persoonlijke deelname in het STEM Community eXplain programma.
  • Community voordeel:
    Ben je al eXplain of eXpand deelnemer van de STEM Community? Dan betaal je € 2.945,-- (excl. 21% btw)
  • Wil je met meerdere personen van hetzelfde bedrijf deelnemen?
     Neem dan contact met ons op.

Enkele reacties van deelnemers

"De ins en outs van marketing worden tijdens de training Industrial Business Marketing & Sales van alle kanten toegelicht."

Co-worker R&D
Gerwin Elderman - Teijin Aramid - Co-Worker R&D

"Juist voor mensen in technische bedrijven biedt deze opleiding  meerwaarde. Een echte aanrader dus!"


Deelnemer IBD namens Teijin Aramid
Bo Cornelissen - Teijin Aramid - R&D scientist 

"Ook waardevol als je B2C marketingkennis hebt maar in een technische B2B omgeving werkzaam bent."

Marketing Communicatie specialist
Hetty Stoop - Parker Hannifin - Marketing Communicatie specialist

"Door de STEM-opleiding heb ik goed inzicht gekregen in de volle breedte van het marketingvak."  Lees meer >  

Gabby van Meer -  Team Core - COO