Hoe we samenwerking in het beheer & onderhoud en hard services laten werken
‘Samenwerking’ is ook in de wereld van beheer & onderhoud en hard services een gevleugeld begrip. Waar de knip tussen opdrachtgever en opdrachtnemer ook ligt, beide partijen zeggen alles te doen om een goede samenwerking te verzekeren. Maar toch werkt de samenwerking vaak niet zoals bedoeld is. Dit leidt tot ontevreden gebruikers, onvoldoende grip op kosten en kwaliteit en een samenwerking gebaseerd op stilstand in plaats van op vooruitgang. Het gevolg: een nieuwe selectie en partnerselectie in de veronderstelling dat het met een nieuwe opdrachtnemer wel beter wordt. Maar dat blijkt keer op keer een utopie.
Maar wat is een ‘goede samenwerking’ binnen beheer & onderhoud eigenlijk? En als iedereen zo voor samenwerking is, waarom gaat het juist daarop zo vaak dan mis? Uit onderzoek blijkt dat als het mis gaat, dit over het algemeen niet komt door een gebrekkige kwaliteit van de contracten, procedures en andere vastgelegde afspraken, maar dat het met name mis gaat in de manier waarop er invulling wordt gegeven aan de bedoeling van de samenwerking. Er ontbreekt een samenwerkingsmechanisme dat zorgt dat we de juiste ontwikkeling richting het gemeenschappelijke doel doormaken.
Hoe kunnen we er voor zorgen dat de bedoeling, de afspraken en de samenwerking daadwerkelijk op elkaar aansluiten, elkaar versterken en zorgen voor continuïteit en verbetering van de dienstverlening aan gebruikers en business?
Aan de hand van de wijze waarop KLM en de samenwerkingspartner 4AMS (een consortium van CWD, Equans en Spie) hier de afgelopen vier jaar invulling aan hebben gegeven, maken we de slag naar de praktijk. Ook maken we de koppeling naar jouw eigen situatie en geven we handvatten om binnen jouw eigen organisatie de nodige stappen te kunnen zetten. Het gaat hierbij om handvatten waarmee je de bedoeling en uitgangspunten van de samenwerking kunt definiëren, handvatten om vervolgens de daarbij passende marktbenadering en contractering te doen en handvatten voor een logische implementatie en doorontwikkeling van de samenwerking.
PRAKTISCHE INFO
Datum: donderdag 9 maart 2023
Tijd: 13:00 – 17:30 uur (inloop vanaf 12.30 uur. (Incl. excursie vanaf ca. 16:15 uur)
Locatie: Schiphol Oost
Doelgroep: Opdrachtgevers en opdrachtnemers die betrokken zijn bij beheer & onderhoudsvraagstukken binnen complexe (vastgoed)portefeuilles
Kosten: kosteloos voor doelgroep. (Let op: er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar)